masih lagi tidak mengerti

Tuesday, August 31, 2010 5:20 PM Posted by solihin hasan 0 comments
dunia mengapakah kau berlaku sedemikian
apakah ini penghabisan ceritanya
mengapa harus jadi begini
aku masih tak mengerti
puas sudah membuat permohonan tiap hari
tapi mengapa jadi begini
haruskah kata-kata semua itu dipercayai
atau dibiarkan hanyut dalam masa
adakah aku yg bersalah
atau aku yg patut menyalahkan

perlukah hati itu berubah-ubah
mengapa harus begitu
tidak cukupkah dengan apa yg ada
atau hanya mencari perhiasan di dunia cuma
atau hanya mencari alat permainan hati
ikhlasnya hati sesuatu yg tersembunyi
adakah kasih boleh bertukar milik
mungkinkah itu akan terjadi
khabarkan ia dahulu
sebelum terjadi bencana diri

kemahuan itu segalanya fantasi
tapi mengapa kemahuan harus dituruti
adakah itu kehendak hati
ataupun akan menyesal diri
semaklah sedalam-dalam hati
supaya mengerti kehendak diri
mungkin ini sahaja yg termampu
berkata-kata meluah hati....

hanya satu yg aku minta

Monday, August 30, 2010 4:49 PM Posted by solihin hasan 0 comments
aku sedar
hadirnya aku hanya lengkapi dunia 
wujudnya aku tak dihiraukan mereka
kepulangan aku seperti suatu yg sia-sia
ketiadaan aku seperti tidak berlaku apa-apa
apa yg dicari masih tak aku temui
mencari sebutir permata yg dapat menyinari hati

aku sedar
mungkin ini denai-denai yg harus aku lalui
masih meniti di atas serpihan kaca
masih berpaut pada ranting yg berduri
keperitan masih menjadi makanan hati
kebiasaan menjadi pembakar rohani
hanya berharap hati menjadi sekeras 'diamond'
yg tak mungkin berkecai begitu saja

aku sedar
aku ini hanya penambah beban
berilah ruang utk aku mencari
supaya tidak akan lagi aku memohon budi
katakan lah dengan sejujur hati 
jika permintaan tak dapat dituruti
tidak setinggi gunung pemohonan aku ini
hanya merintis secebis belas bantuan
tak mengapa kalau menyusahkan
aku rela dengan cara aku sendiri

maafkan aku
mungkin seketika pertemuan nanti
tp hanya itu yg aku mampu
tidak akan aku berkata selalu
kerana biar aku pendam menjadi pembantu
biarkan aku sahaja yg tahu
kerana telah lama mengetahui semua yg brlaku
takkan lagi aku menambah
biarlah aku mencari haluan aku
hanya satu yg aku minta
restuilah aku........................

                                  









bebas seketika

Sunday, August 29, 2010 10:29 PM Posted by solihin hasan 0 comments
catat rekod, cukup smggu bantal aku di ganti dgn buku dan kertas2 nota..haha..
tu lah nk di cerite kan belajar..konon2 nye..sampai bku belajar aku..
puas giler aku arynie lepas beban sekejap jer la..
lepas nie xtaw bape banyak lagi tez kawin2 nie..
hahaha..sume nk kembar2 jer..hadoi!!pening gak pale sbb kitaran tidow ak da tunggang terbalik..
bgun2 jer dari tdow trus bkak bku..nk wat cmne da stdy laz2 minit tu lah jd nye..
abes jer jwb pergh otak aku rase freeee giler2..tp soalan tu xtaw lah sng ke x..
sbb aku ase ley jer jawab td..siap kuar plg awl lg..hahaha..
tp xtaw lah lec tu ase aku ley jwb ker x..jnji ak da jwb..xde tggal2..
so da lepas dr seksaan2 yg teramat kne lah merehatkan dri..
hehehe..mlm di telah dicadangkan oleh popo utk pergi memancing di kole perlis..
huhu..lme sgt ak da xg mancing ngn die..mule2 bakar2 jer die..tgk2 tros ajak lak td..
hehehe..best2!!ary nie mase utk lupekan segale beban..esk2 jer pkirkan utk beban tu sume..
mood: bergembira!!!


selama mana kite bersame lagi lama kite akan berpisah

Saturday, August 28, 2010 4:55 PM Posted by solihin hasan 0 comments
biarlah hati sakit xmengapa kerana xkemana sakit hati tu kalau nk dibanding kan mase kite utk bersame..
esk luse eloklah sakit tu..kemane je nk bawak diri kalau akhir nt ke situ juga yg kite pergi..
so simpanlah memory indah itu selagi masih ada mase..
kerana masa yg ad utk bersame sgt terhad jadikan lah semua kesakitan itu sebagai penceria hari
walaupun itu semua adalah kesakitan belake..
senyumlah bile menerima keperitan kerana kepahitan di dunie adalah seketike..
sudah tertulis jalan hidup aku seperti itu seharusnya aku terima seikhlas hati..
mencari teman sgtlah mudah sekiranya teman utk bergembire dan akan mendapat kepayahan 
apabila mencari teman tangis kerana sudah menjadi hukum alam sebegitu..
hari ini mereka semua tertawa dgn apa yg mereka ada..dan aku hanya mampu menahan sebak apabila aku xseperti mereka yg boleh tertawa kerana aku xpunya apa utk menjadi bahan bergembira..
menjadi keras hati dgn semua yg telah terjadi..kerana diri ini sebenarnya lemah dalam menghadapi dugaan..tp apakan daya hanya 1 tempat aku mengadu..
mereka-mereka yg sepertalian darah dgn aku mungkin tak mengetahui apa yg terjadi pada aku dari dahulu hingga kini..kerana aku ini hanya seperti satu serpihan kain yg biasa kepada meraka..mungkin mereka anggap aku telah kuat utk menghadapi dunie luar..
tika ini aku sentiasa dalam keadaan pedih kerana terpaksa menelan segala kata yg pedih setiap hari dan melihat keterpaksaan di raut wajah mereka..tidak mengapalah kerana aku sudah kebal dgn segala kepedihan ini..lakukanlah sesuka mana kalian mahu lakukan kelak semua itu akan menjadi pembakar semangat kepada diri aku nt..teringat kata2 emak "biarlah apa org nk buat kat kita,selama mana kite bersame dgn dorg lama lagi kite akan berpisah dgn dorg''..kata2 yg keluar apabila dia menelan keperitan hidup dgn keadaan sekeliling..mungkin mereka tidak sedar pada masa ada nya kite bersama mereka, dan akan menyesali bila sudah hilang bayang ini dihadapan mereka..begitulah realiti manusie..

biarkan saja ia berlaku dengan cara mereka

Thursday, August 26, 2010 4:28 AM Posted by solihin hasan 0 comments
Sepanjang perjalanan bersame mereka aku hanya mampu berdiam diri dan hanya mampu tersenyum kepada mereka yg mungkin merasakan diri mereka itu sangat gah di dalam dunie tika dan masa ini..
apa yg keluar dari kata2 mereka hanyalah angkuh dan sombong sahaja..
mungkin kah aku masih setia bersama mereka pada masa hadapan..
aku hanya mampu membiarkan cerita itu terus mengikut aliran nya kerana kurang keupayaan untuk menandingi mereka sungguhpun aku sedang mendapat sedikit demi sedikit kejayaan..
mungking kan ini semua dugaan terhadap seorang insan seperti aku..
aku berharap supaya kekuatan dan ketabahan hati ini menjadi pendorong semangat kepada aku untuk meneruskan perjalana yg sentiasa berliku-liku ini..
harapan aku supaya meraka ini sedar akan kelakuan kamu semua wahai peneman perjalanan ku..
aku hanya mampu berdoa supaya diberikan kekuatan untuk menempuh hari2 yg mendatang walaupun aku sudahpun mengetahui apa yg akan terjadi kelak..
ini hanyalah sedikit coretan buat sang peneman perjalanan ku ini..
pengalaman telah mengajar aku supaya berdiam diri dan mengikut sahaja keadaan yg sedang berlaku walaupun di dalam hati ini hanya tuhan sahaja yg tahu bagaimana perasaan aku ketika bersama kalian..
terima kasih atas jasa-jasa kalian dan aku telah terhutang budi kepada kalian semua..